Disciplinele ciclismului sunt extrem de diverse și complexe, reușind să atingă dorințele fiecăruia în materie de pedalat. România deține și ea un calendar animat de competiții de MTB și șosea, iar finalul de sezon este dedicat ciclocrosului. Din păcate, anul acesta nu a fost unul prielnic pentru organizarea Cupei Naționale de Ciclocros, însă câțiva cicliștii care iubesc această disciplină, și au fost dornici să pedaleze împreună, s-au întâlnit recent în Micăsasa, o localitate tipic transilvăneană din județul Sibiu. Astăzi dedicăm un articol lor, mai exact celor din spatele proiectului Cyclocross Nation, care își dedică din timpul liber pentru a face cât mai cunoscută această ramură în țară. Vom sta de vorbă cu o parte din echipă ca să aflăm mai multe despre acest proiect și ce își propun ei să facă pe viitor.

Salutări și mulțumim că vreți să vorbiți cu noi! Cum vă găsim în acest final de sezon?

Salut din partea tuturor! Suntem la final de sezon de MTB, dar în realitate am fi în plin sezon de ciclocros. Nu prea am apucat să ne antrenăm pentru primul concurs – Lunca Timișului – că am și primit vestea că s-a anulat. 

Acest an a fost o provocare pentru voi, mai ales că sunteți, la rândul vostru, sportivi. Cum ați rezuma acest an? Ați reușit să vă atingeți obiectivele?

Timi – Pe plan sportiv nu am avut nici un obiectiv, dar am compensat cu obiectivele pe plan personal și profesional.

Elisei – Eu anul acesta m-am ‘relaxat puțin’ în momentul în care am văzut că se îngroașă gluma cu pandemia, am renunțat în a-mi stabili obiective sportive, în schimb m-am  bucurat de fiecare concurs sau tură la munte cu prietenii. Sperasem să avem totuși un mic sezon de ciclocros, dar și aici aș fi participat în primul rând de fun. Cu alte cuvinte, obiectivul acestui sezon a fost să have fun on the bike, așa că l-am atins 🙂

Suzi – am avut mulți ani la rând în care fiecare vară era dedicată 100% concursurilor, așa că, sinceră să fiu, nu mi-a părut foarte rău pentru această pauză forțată. Am profitat pe cât posibil de timpul pe care l-am avut la dispoziție și am pedalat oricum la fel de mult ca într-un an normal, diferența a fost făcută de lipsa antrenamentelor structurate. Au fost mai mulți factori care m-au împiedicat să-mi setez obiective pentru puținele curse la care am participat, dar am participat totuși la câte am putut și m-am bucurat de cursă dintr-o altă perspectivă decât cea cu care eram obișnuită până acum. Cred că schimbările sunt bune câteodată și pot avea efectul benefic de a pune în perspectivă lucrurile. Un lucru e sigur, eu mi-am regăsit motivația pentru antrenamente cu această ocazie și abia aștept sezonul următor!

GeorgianObiectivul meu a fost același ca în fiecare sezon: să-mi depășesc propria condiție, fie că e vorba de numere, competențe tehnice, ori psihologia sportului. Să devin un atlet mai complet, după cum glumesc cu tovarășii de antrenament. Anul acesta pot spune că am ‘îngrășat porcul’ prea târziu pregătind primele concursuri, în schimb m-am regrupat pentru cele din toamnă. Rezultatele au fost satisfăcătoare, dar procesul de a ajunge pregătit la linia de start este cel care mă motivează și de care sunt dependent. Îmi lipsește cireașa de pe tort a anului, ciclocrosul, din ale cărui concursuri obțin învățături valoroase aplicate în celelalte ramuri din sezon.

MihaiPersonal am profitat de această încetinire a lucrurilor pe toate planurile, iar în ceea ce privește ciclismul, am redescoperit plăcerea pură de a pedala, fără să o fac pentru a atinge un obiectiv. Surprins am fost de faptul că, având o astfel de abordare, au apărut și unele rezultate la cele câteva competiții la care am participat în partea a doua a anului. Consider că orice, așa zisă provocare, poate fi depășită cu o adaptabilitate relaxantă.

Haideți să vorbim puțin și despre Cyclocross Nation. Când și cum a luat naștere? Cine a pus bazele?

Timi s-a îndrăgostit de ciclocros cu ocazia participării în 2015 la câteva etape din Cupa Ungariei după care, următorul sezon l-a convins și pe Elisei să participe. Împreună pe lungul drum spre și dinspre Ungaria le-a venit ideea de a face ceva pentru a promova și anima aceasta disciplină în România, existentă dar rămasă cumva în anonimat. Zis și făcut, am creat o identitate vizuală, un site și conturile de social media după care ne-am apucat ușor de treabă.

Astfel că în 2017, împreună cu cativa organizatori din vestul României, sub egida FRC am pus în mișcare prima ediție a Cupei Naționale de Ciclocros, formată din patru etape:  Zalau, Arad, Timișoara și Cluj.

Cine s-a mai alăturat echipei până în acest moment?

Suzi s-a alăturat echipei în 2017 după ce a prins gustul ciclocrosului și s-a arătat interesată să ne ajute cu activitățile desfășurate de Cyclocross Nation.

În 2018 un alt nou membru s-a alăturat echipei. Georgian, pe lângă faptul că a lucrat împreună cu Elisei la site-ul oficial, http://cyclocrossnation.ro, este un membru de bază, mereu dornic să ajute și implicat.

Cel mai nou coleg ni s-a alăturat chiar în acest an. Mihai Ion, prieten deja cu întreaga echipă Cyclocross Nation, s-a implicat în trecut în organizarea a două concursuri marca Cyclocross Nation League, iar anul acesta am considerat cu toții că e cazul să îmbrace și el noul echipament.

Așa arată echipa până acum, nu știm ce ne rezervă viitorul, dar știm că în formația asta putem să realizăm multe!

Ce ați reușit să puneți în practică până acum?

Putem să spunem că am reușit să realizăm o mare parte din planurile noastre. Am început prin asocierea a câteva concursuri de ciclocros și am ajuns să organizăm 3 sezoane cu cupă națională, în colaborare cu Federația Română de Ciclism, dar și Cyclocross Nation League cu clasamente și premii la final de sezon. Tot în colaborare cu Federația, am repus pe picioare Campionatul Național în 2018 și am avut grijă să ne asigurăm că traseul este unul demn de acest titlu, iar în 2019 am adus acest concurs la Micăsasa pe un traseu spectaculos în curtea castelului Bukenthal, în cadrul concursului Castle Cross.

În 2019, la doar un an după ce am început organizarea concursului November Cross am reușit să organizăm prima cursă UCI din România, primind astfel confirmarea că ceea ce facem se ridică la nivelul așteptărilor și suntem pe o direcție bună. Încă de la prima ediție a November Cross ne-am propus ca organizarea să fie la cel mai înalt nivel și am demonstrat că putem avea curse “ca afară”. Am avut o creștere rapidă, de la un concurs organizat în Micăsasa în 2018, la două curse, una UCI și un Campionat Național (Castle Cross) în 2019 și astfel ne dorim să fim un model pentru alți organizatori, care își doresc să organizeze cursele la un nivel cât mai înalt, cât și un motor al dezvoltării ciclocrosului în țară.

Aveam planuri mari pentru 2020 cu 2 concursuri UCI în Micăsasa și alte proiecte noi, dar nu a fost să fie, suntem totuși optimiști pentru anul viitor și ne dorim să păstrăm acest trend pozitiv de dezvoltare a acestui sport.

Vreau să fac o remarcă strict personală 🙂 Fără îndoială, una dintre cele mai frumoase realizări ale voastre este echipamentul. Cine s-a ocupat de design?

Din fericire avem și designeri în echipă, colega noastră Suzi s-a ocupat de echipament, o lăsăm pe ea să detalieze.

Suzi: Mă bucur mult că este apreciat echipamentul. Eu mi-am dorit să expun vibe-ul nostru într-un design care să iasă în evidență. Totul a plecat de la identitatea Cyclocross Nation, pusă la punct de Elisei, care mi-a plăcut foarte mult din primul moment și m-a inspirat pentru acest echipament.

 Ne gândim chiar și la posibilitatea ca pe viitor să punem la vânzare acest model de echipament, împreună cu alte articole branduite, pentru pasionații de ciclocros.

Cu siguranță este un subiect puțin mai trist, mai exact anularea Cupei Naționale de Ciclocros și odată cu ea și Lunca Timișului. Ce părere aveți în legătură cu decizia luată?

Am avut cu toții speranțe până în ultimul moment. Unii s-au pregătit mai mult, alții mai puțin, dar nimic nu se compară cu timpul investit în pregătirea traseului și a cursei în general fiind una de clasă UCI. Apreciem efortul enorm depus de timișorenii de la Ecostuff (http://ecostuff.ro) și prietenii lor,  care și-au dorit să ne ofere posibilitatea de concura anul acesta, chiar și cu riscurile existente. Ne-am văzut și noi nevoiți să anulăm cursele UCI programate pe 31 octombrie și 1 noiembrie în Micăsasa, dată fiind escaladarea situației la nivel național.

Ați reușit să faceți mai cunoscut ciclocrosul în România în ultimii ani și asta se datorează și muncii a multor alți oameni. Cât de important considerați că este să ai lângă tine o echipă potrivită?

Suntem norocoși că am avut ocazia să cunoaștem oameni pasionați și ei de această nișă a ciclismului și care au acceptat provocarea de a duce acest sport la următorul nivel. Practic în 2017, prin asocierea mai multor curse sub numele de Cyclocross Nation League am reușit să ajungem la un public mai larg și să atragem un număr mai mare de concurenți la curse, lucru care nu ar fi fost posibil fără prietenii din nordul și centrul țării, din Timișoara, Arad, Cluj și nu numai. În urma inițiativei noastre am atras și atenția federației cu care am început colaborarea în vederea organizării Cupei Naționale de Ciclocros. Colaborare de succes din punctul nostru de vedere mai ales că am reușit să o ținem în viață în ultimele 3 sezoane.

Implementarea proiectelor pe care le-am gândit au presupus implicarea unui număr mare de oameni și cu ocazia asta vrem să le mulțumim tuturor celor care au pus umărul la organizarea curselor, de la share-ul concursurilor pe rețelele de socializare până la bătutul unui țăruș pentru marcarea traseului. 

Ce speranțe aveți pentru anul viitor în ce privește Cyclocross Nation? Ce vreți să aduceți nou la acest proiect?

În primul rând, ideal ar fi ca majoritatea concursurilor de ciclism să fie reluate în condiții cât mai prielnice de participare. Pentru Cyclocross Nation ne-am dori să continuăm organizarea seriei de concursuri organizate sub egida noastră.

Chiar dacă aparent lucrurile sunt puse pe “hold” noi avem multe planuri pe care le discutăm în interiorul echipei și sperăm ca în anul ce vine să putem să inițiem cel puțin o parte din proiectele de pe hârtie. Dacă totul merge bine, puteți să vă așteptați la un eveniment și pe perioada verii, prima cursă de gravel marca Cyclocross Nation.

În încheiere, un mesaj pentru iubitorii ciclismului?

Nu uitați de ce v-ați apucat de ciclism și în mod special de ciclocros. Credem că anul acesta ne-a învățat că cel mai important aspect al acestui sport este bucuria de a pedala. Să nu uităm că ciclocrosul a luat naștere sub forma unei distracții/joc a unor cicliști aflați în extrasezon bucurându-se de o bere (râde). Enjoy your ride!

Mulțumim echipei Cyclocross Nation pentru acest interviu! Noi vă urăm un sezon 2021 plin de realizări frumoase!

Share & Tweet

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *